Humane wetenschappen
Je kiest voor Humane wetenschappen omdat je belangstelling hebt voor de mens en de samenleving in het algemeen.
In de lessen is er dus veel ruimte voor eigen inbreng, aangezien we steeds vertrekken vanuit jouw leefwereld. Die leefwereld verklaren we en vergelijken we met andere mensen en culturen.
Je wordt communicatief en sociaal vaardig en je leert vanuit gedrags- en cultuurwetenschappelijke invalshoek te kijken naar individu en samenleving. Je leert daarbij kritische vragen stellen en omgaan met informatie: verzamelen, verwerken en rapporteren. Naast je eigen inbreng dient ook de actualiteit als uitgangspunt.
Basisvorming
We blijven inzetten op een degelijke, gestructureerde basisvorming waarbij we horizontale samenhang versterken door over de vakken heen te werken.
Leerlab
In dit leerlab zetten we in op de vele ICT-eindtermen die in de tweede graad bereikt moeten worden. We koppelen de leerinhouden ICT op een flexibele manier aan verschillende vakken (flex) zodat de theorie onmiddellijk kan toegepast worden in de praktijk, aldus integratie van ICT-vaardigheden in de diverse vakken. Tijdens het leerlab maken we ook ruimte voor coaching (met inbegrip van leercompetenties) en projecten (met inbegrip van ondernemingszin) en werken we aan het zelfsturend leervermogen van leerlingen.
Troeven
- Kleine klasgroepen waardoor maximale differentiatie mogelijk is.
- Ruimte voor individuele inbreng van de jongere.
- Studiecoaching.
Lessentabel
Vakken | Uren |
---|---|
STEM: wiskunde – wetenschappen |
|
Wiskunde | 4u |
Wiskunde differentiatie | 1u |
Natuurwetenschappen | 2u |
Aardrijkskunde | 1u |
Talen | |
Nederlands | 4u |
Frans | 3u |
Engels | 2u |
Taallabo | 1u |
Mens en maatschappij | |
Geschiedenis (m.i.v. burgerschap) | 2u |
Levensbeschouwing | 2u |
Cultuur en expressie (1u op de graad) | 1u-0u |
Gedrags- en cultuurwetenschappen | 4u |
Filosofie | 1u |
Kunstbeschouwing | 1u |
Lichamelijke vorming | |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Strategie, ICT & differentiatie | 2u |