Natuurwetenschappen
Richting voor leerlingen met interesse en aanleg voor wiskunde en wetenschappen.
In de uren wetenschappen ga je aan de slag met gegevens en waarnemingen om daaruit conclusies te trekken. Je ontleedt en beoordeelt feitenmateriaal waarbij je leert om (natuur)wetenschappelijke verschijnselen te verklaren.
Open onderzoeksopdrachten over een wetenschappelijk probleem brengen je tot interessante projecten.
Kortom, je leert alle aspecten van de wetenschappelijke onderzoeksmethode nog beter kennen zodat je een echte wetenschapper wordt:
- probleemoplossend denken
- onderzoek plannen en uitvoeren
- data analyseren en interpreteren
- verklaringen en oplossingen formuleren
- evalueren en conclusies overbrengen
Tijdens de STEM-uren ga je vooral met projecten aan de slag waarbij je de wetenschappelijke onderzoeksmethode concreet kan toepassen. Hedendaagse problemen probeer je op te lossen door gebruik te maken van technologische hulpmiddelen. Automatisatie speelt een belangrijke rol.
Voor het automatiseren van je projecten heb je héél wat technologische hulpmiddelen ter beschikking zoals LEGO Mindstorms, Arduino, Raspberry PI, mBots, robotarmen, 3D-scanner en – printer…
Basisvorming
We blijven inzetten op een degelijke, gestructureerde basisvorming waarbij we horizontale samenhang versterken door over de vakken heen te werken.
Leerlab 
In het leerlab zetten we in op de vele ICT-eindtermen die in de tweede graad bereikt moeten worden. We koppelen de leerinhouden ICT op een flexibele manier aan verschillende vakken (flex) zodat de theorie onmiddellijk kan toegepast worden in de praktijk, aldus integratie van ICT-vaardigheden in de diverse vakken. Tijdens het leerlab maken we ook ruimte voor coaching (met inbegrip van leercompetenties) en projecten (met inbegrip van ondernemingszin) en werken we aan het zelfsturend leervermogen van leerlingen.
Troeven
- Kleine klasgroepen waardoor maximale differentiatie mogelijk is.
- Ruimte voor individuele inbreng van de jongere.
- Studiecoaching.
Lessentabel
Vakken | Uren |
---|---|
STEM: wiskunde – wetenschappen |
|
Wiskunde | 5u |
Fysica | 2u |
Biologie | 2u |
Chemie | 2u |
Aardrijkskunde | 1u |
Project STEM | 1u |
Informaticawetenschappen (1u per graad) | 0u-1u |
Talen | |
Nederlands | 4u |
Frans | 3u |
Engels | 2u |
Taallabo | 1u |
Mens en maatschappij | |
Geschiedenis (m.i.v. burgerschap) | 2u |
Cultuur en expressie (1u per graad) | 1u-0u |
Levensbeschouwing | 2u |
Lichamelijke vorming | |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Strategie, ICT & differentiatie | 2u |